آشنایی با انواع سوالات امتحانی و نحوه پاسخگویی به آنها

سوالات امتحانی

سوالاتی که برای آزمون‌ ها و امتحانات مختلف مطرح می‌ شوند، هر کدام قاعده و قوانین خودشان را دارند. یعنی اگر شما بخواهید با طراحی سوال آنها آشنا شوید، متوجه خواهید شد که در همه آنها یک سری اصول و قواعد رعایت شده که برای طرح سوال الزامی است. به خاطر همین است که همیشه شما سوالات یکدست و استاندارد را در اختیار دارید. حال ما می‌ خواهیم در این مقاله شما را با انواع سوالات امتحانی آشنا کنیم و راجع به پاسخگویی آنها اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

سوالات تشریحی در انواع سوالات امتحانی

اولین نوع سوالات امتحانی که باید خیلی راجع به آن صحبت شود، سوالات تشریحی است. هدف از این سوالات این است که تجزیه تحلیل دانش آموزان مورد ارزیابی قرار بگیرد. سوالات تشریحی با صورت سوالِ کاملاً واضح و کوتاه بیان می‌شوند و تعدادی کلمات کلیدی در آنها وجود دارد تا شما از ابهام خارج شوید. معمولاً سوالات به گونه‌ ای مطرح می‌ شوند که کلمات کجا، چه وقت یا چه کسی در آنها وجود نداشته باشد، بلکه نیاز باشد شما توضیحات کافی در مورد آنها بدانید.

این سوالات معمولاً مفهومی هستند اما تا حدی هم باید پاراگراف‌ های کتاب را از لحاظ جمله‌ بندی بلد باشید تا بتوانید پاسخ‌ های دقیق ‌تری به آن بدهید. در واقع لابلای سطر ها و خطوطی که وجود دارد، باید به کلمات کلیدی مهم اشاره کنید تا بتوانید بارم سوال را بگیرید. چون برای هر کدام از آن ها بارم تعیین شده است. معمولا این سوالات می‌ تواند مرتبط با عقاید و موضوعات بحث برانگیز باشد.

سوالات پاسخ کوتاه یا جای خالی

آزمون‌ های پاسخ کوتاه هدفی جز شناخت معلومات مفید دانش آموزان را ندارند. در واقع اسامی اشخاص، مکان‌ها، کلمات، اعداد، فرایندها، رنگ‌ ها و اشیا در این نوع سوالات مورد پرسش قرار می‌ گیرد. همچنین نیاز است که راجع به تاریخ ‌ها، جمعیت، هزینه و فاصله هم سوال پرسیده شود. در مورد قوانین طرح این سوال‌ها صورت سوال باید به گونه‌ ای باشد که شما فقط یک پاسخ مشخص و واحد داشته باشید و نیازی به جواب طولانی نباشد. همچنین باید بتوانید با یک کلمه کل مطلب را برسانید.

سوالات صحیح غلط

در انواع آزمون ‌ها سوالات صحیح غلط هم جزو سوالات مورد علاقه دانش آموزان است. شما می ‌توانید در آن ها از جمله ‌هایی استفاده کنید که دانش آموزان بتوانند غلط یا درست بودن آنها را حدس بزنند اما برای طرح این سوال ‌ها یک سری نکات وجود دارد. از کلماتی مثل بعضی وقت ‌ها، هرگز، غالباً و همه، در این سوالات استفاده نمی‌ کنند. طول سوالات صحیح و غلط به یک اندازه است که این اهمیت بسیار زیادی دارد. تعداد سوالات صحیح غلط هم معمولاً یک اندازه است.

اگر قرار باشد تعداد یکی از آنها بیشتر باشد، معمولا سوالات غلط تعداد بیشتری دارند.

این سوالات را معمولاً از روی کتاب نمی ‌نویسند. چون پاسخ آن کاملا مشخص است، بلکه سعی می ‌کنند سوالات مفهومی مطرح کنند تا درک دانش آموز از آن درس خاص را بسنجند.

سوالات چند گزینه‌ای در انواع سوالات امتحانی

یکی از سخت‌ترین طراحی ‌های سوال مربوط به انواع سوالات امتحانی چند گزینه‌ای است. چراکه افراد به سختی می ‌توانند گزینه‌ های غلط را شبیه به گزینه ‌های درست پیدا کنند که دانش آموز یا دانشجو را دچار سردرگمی کند.

به خاطر همین است که طرح سوالات کنکور همیشه جزو سخت ‌ترین کارها بوده و است. در واقع هدف این آزمون این است که شما مطالب را به عمقی ‌ترین حالت ممکن یاد بگیرید و آن را با موضوعات مختلف تمیز دهید.

سوالات باید کاملاً واضح و روشن باشد و عبارات قابل فهمی در آنها استفاده شده باشد. پاسخ به این سوالات بیشترین دقت لازم را می ‌خواهد و در گزینه ‌ها هم باید از تکرار مطالب به شدت خودداری شود.

جمع‌ بندی

شناخت انواع سوالات امتحانی به شما کمک می ‌کند که بتوانید پاسخ دقیقی به سوالات مختلف داشته باشید. شما هنگام آشنایی با این سوالات می ‌دانید که قواعد طرح آنها چگونه بوده و هدف چیست. همچنین می‌توانید پاسخ صحیح را راحت‌تر حدس بزنید. ما در این مقاله سعی کردیم که انواع سوالات را به شما توضیح دهیم. اگر هم می‌ خواهید در همه این سوالات وضعیت بهتری داشته باشید، در انتخاب دبیرستان دوره دوم یا موسسه دقت بیشتری داشه باشید

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس