قبولی در رشته پرستاری – آینده شغلی و تحصیلی

قبولی در رشته پرستاری - آینده شغلی و تحصیلی

پرستاری جزو رشته‌ هایی است که خیلی‌ ها برای پذیرش در آن تلاش می‌ کنند، زیرا می‌ دانند آینده شغلی و تحصیلی خوبی دارند و از این طریق به درآمد بالایی خواهند رسید. به همین خاطر ما در این مبحث تصمیم گرفتیم که راجع به قبولی در رشته پرستاری صحبت کنیم؛ مبحثی که برای کنکوری‌ ها اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌ تواند راهنمای بسیار خوبی برایشان باشد. اگر نیازمند کسب اطلاعات در این زمینه هستید، این مقاله مخصوص شما نوشته شده است.

قبولی در رشته پرستاری

رشته پرستاری یکی از رشته‌های پرطرفدار در کنکور سراسری است. این رشته در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود.

برای قبولی در رشته پرستاری در مقطع کارشناسی، لازم است داوطلبان در آزمون سراسری شرکت کنند و در این آزمون رتبه‌ی لازم را کسب کنند. رتبه‌ی لازم برای قبولی در رشته پرستاری در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

آینده شغلی رشته پرستاری

پرستاران نقش مهمی در سیستم مراقبت‌های بهداشتی دارند. آن‌ها مسئول مراقبت از بیماران در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مراکز درمانی و سایر مراکز بهداشتی هستند.

آینده شغلی رشته پرستاری در ایران و جهان رو به رشد است. این امر به دلیل افزایش جمعیت، افزایش امید به زندگی و پیشرفت‌های پزشکی است.

فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری می‌توانند در بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مراکز درمانی، مراکز نگهداری از سالمندان و کودکان، مراکز توانبخشی و سایر مراکز بهداشتی مشغول به کار شوند. همچنین، می‌توانند در زمینه‌ی آموزش، پژوهش و مدیریت پرستاری فعالیت کنند.

آینده تحصیلی رشته پرستاری

فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری در مقطع کارشناسی می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند. گرایش‌های کارشناسی ارشد پرستاری عبارتند از:

  • مدیریت پرستاری
  • پرستاری مراقبت‌های ویژه
  • پرستاری کودکان
  • پرستاری زنان و زایمان
  • پرستاری داخلی جراحی
  • پرستاری روان‌پرستاری
  • پرستاری سالمندی

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد پرستاری می‌توانند در مقطع دکترا ادامه تحصیل دهند.

رتبه‌ های قبولی در رشته پرستاری

برای اینکه در رشته پرستاری پذیرفته شوید، باید کنکور تجربی بدهید. رتبه شما در کنکور تجربی مساوی با شانس قبولی در رشته پرستاری است. بعد از اینکه آزمون سراسری را پشت سر می‌ گذارید، حتماً باید بدانید که چه رتبه‌ ای می‌ تواند باعث پذیرشتان در این رشته شود.

"</h2

دروس مهم برای قبولی در رشته پرستاری

اگر می‌ خواهید قبولی در رشته پرستاری را تجربه کنید، باید بدانید که روی چه دروسی بیشتر باید تمرکز کرد. قطعاً می‌ دانید که برای قبولی در این رشته باید کنکور تجربی را پشت سر بگذارید. در مورد دروس تخصصی زمین شناسی، زیست شناسی، فیزیک، ریاضی و شیمی اهمیت بسیار زیادی دارد. شما می توانید با مراجعه به نتایج برتر کنکور روشنگران اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برای قبولی در رشته پرستاری اگر بخواهیم فقط یک درس را به عنوان مهم ترین عامل نام ببریم، زیست شناسی است. بعد از آن درس شیمی اولویت بعدی را دارد و سپس درس فیزیک و ریاضی اهمیت بسیار بالایی دارند. به طور کل ترتیب اهمیت دروس برای قبولی پرستاری به شکل زیر است:

  • زیست شناسی
  • شیمی
  • فیزیک و ریاضی (به یک اندازه)

بازار کار رشته پرستاری

رشته پرستاری جزو معدود رشته‌ هایی است که بازار کار آن نه تنها در ایران بلکه در کل کشورهای دنیا وجود دارد. یعنی شما از اواسط تحصیل خود در کارشناسی می‌ توانید وارد بازار کار شوید. در واقع یک دوره کارآموزی را پشت سر می‌ گذارید. از همان دوره دانشجویی می‌ توانید در بیمارستان‌ ها کار کنید و حقوق بگیرید و این یکی از مزیت‌ های رشته پرستاری است که باعث می‌ شود طرفدار بیشتری داشته باشد و رقابت در آن سنگین‌ تر باشد.‌

بعد از این هم که فارغ التحصیل می‌ شوید، اگر کارتان خوب باشد، حتی می‌ توانید دو شیفت کار کنید. همین باعث می‌ شود حقوق و مزایای شما افزایش پیدا کند. پس از لحاظ آینده شغلی پرستاری هرگز نگران نباشید.

میزان سختی این رشته

خیلی‌ ها این سوال را می‌ پرسند که آیا قبولی در رشته پرستاری کار سختی است؟ بدون شک میزان سختی و آسانی برای هر کسی متفاوت است. مثلاً اگر بخواهیم رشته پرستاری را با پزشکی مقایسه کنیم، باید گفت که قبولی در آن راحت‌ تر است یا حتی قبولی در پرستاری نسبت به داروسازی و دندانپزشکی خیلی راحت‌ تر است اما نسبت به بعضی از رشته‌ های دیگر که ربطی به پزشکی ندارد (اما در حوزه رشته‌های کنکور تجربی قرار می‌ گیرد) سخت‌ تر است.

البته ناگفته نماند که قبولی در رشته نسبت به رشته‌ های بینایی سنجی و فیزیوتراپی هم راحت‌ تر است، زیرا ظرفیت بیشتری برای آن وجود دارد. اگر هم می‌ خواهید در دانشگاه آزاد درس بخوانید، شانس شما برای قبولی خیلی بیشتر هم خواهد بود.

همه این‌ ها بستگی به این دارد که از قبل چقدر سرمایه‌ گذاری کرده باشید. بهتر است به دنبال مدارس و مشاورینی بروید که برای کنکور روی دانش آموزانشان کار می‌ کنند و سطح قبولی بسیار بالایی نه تنها در رشته پرستاری، بلکه در خیلی از رشته‌ های مهم دیگر دارند.

جمع بندی

رشته پرستاری یک رشته‌ی پرمشغله و چالش‌برانگیز است، اما می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد. پرستاران نقش مهمی در بهبود سلامت و رفاه بیماران دارند. اگر به مراقبت از دیگران علاقه دارید و می‌خواهید در زمینه‌ی پزشکی فعالیت کنید، رشته پرستاری می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

قبولی در رشته پرستاری نه تنها به خودتان بستگی دارد، بلکه به مدرسه‌ ای که در آن تحصیل می‌ کنید هم وابسته است. اگر شما بتوانید دوران تحصیل با کیفیتی داشته باشید، مطمئناً به رتبه های برتر کنکور دست می یابید. به شرطی که زیر نظر مشاورین و معلمان با تجربه به اندازه کافی تلاش کنید‌‌.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس