انواع سهمیه در کنکور سراسری چیست؟

انواع سهمیه در کنکور سراسری چیست؟

 سهمیه در کنکور سراسری به منظور ایجاد فرصت‌های برابر برای داوطلبان با شرایط مختلف در نظر گرفته شده است. اما این موضوع همواره با چالش‌ها و حواشی بسیاری همراه بوده است. بعد از اینکه شما کنکور سراسری را پشت سر می‌ گذارید و می‌ خواهید انتخاب رشته انجام دهید، با موضوع مهمی تحت عنوان سهمیه‌ بندی آشنا می‌ شوید.

سهمیه مناطق در کنکور سراسری جزو مباحث بسیار مهمی است که می‌ تواند قبولی شما را در کنکور تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. در واقع می‌ تواند تاثیر زیادی روی رتبه های برتر کنکور و رشته مورد نظرتان داشته باشد؛ به شرطی که در مورد سهمیه آگاهی لازم را داشته باشید و بدانید که با توجه به سهمیه چگونه باید انتخاب رشته کنید. با ما همراه باشید تا در این مورد اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دهیم.

انواع سهمیه در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳

زمانی که سازمان سنجش کنکور را برگزار می‌ کند، یک سری قوانین را اعلام می‌ کند، به این صورت که هر کس بتواند با توجه به شرایطی که دارد از یک سهمیه خاص استفاده کنند‌. معمولا با مراجعه به مشاورین انتخاب رشته می توانید راجع به این سهمیه توضیحات کاملتری را داشته باشید و یا با مراجعه به دفتر انتخاب رشته و مطالعه کامل آن می توانید به این اطلاعات دست یابید.

افرادی که متقاضی کنکور سال ۱۴۰۳ هستند، اگر شرایط ثبت شده داخل دفترچه ثبت نام آزمون را داشته باشند، می‌ توانند از سهمیه خاص، افراد ایثارگر یا رزمنده خانواده شهدا و بهیاران استفاده کنند. در واقع این افراد شرایط بهتری را نسبت به بقیه در کنکور سراسری به خود اختصاص داده اند.

سهمیه مناطق

مهمترین نوع سهمیه کنکور سراسری سهمیه مربوط به مناطق است‌. همه افرادی که در کنکور شرکت می‌ کنند این سهمیه را دارا هستند. معمولاً بر اساس رفاه آموزشی افراد در دوران دبیرستان تعیین می‌ گردند. اگر شما سه سال آخر دبیرستان را در مناطق یکسانی سپری نکرده باشید، در نهایت منطقه‌ای را به عنوان سهمیه برای شما در نظر می‌ گیرند.

به این ترتیب که از نظر آموزشی شرایط و امکانات بهتری را دارا بوده باشد. مثلا آگر سال تحصیلی در یک شهر یا استان درس خوانده باشید منطقه (استان یا شهر) قویتر را د رنظر می گیرند. اگر هم خارج از کشور ایران دیپلم گرفته باشید، در منطقه ۳ دسته‌بندی می‌ شوید. افراد منطقه ۱ شانس قبولی کمتری دارند، زیرا رفاه آموزشی برای آنها بالاتر بوده. به ترتیب هر چقدر عدد سهمی از لحاظ منطقه بالاتر باشد شانس آنها بیشتر است.

معمولا دانش آموزان در همه مناطق تهران و اطراف آن جزء منطقه 1 محسوب می شوند. یعنی وقتی در مدارس مربوط به تهران تحصیل می کنند، منطقه 1 محسوب می شود. استان های بزرگ همگی منطقه 1 هستند که دارای امکانات آموزشی بیشتر هستند، در منطقه هم بسیار مهم است که چگونه انتخاب رشته می کنند.

به طور مثال دبیرستان روشنگران برای آشنا کردن دانش آموزان با رشته ها فعالیت بسیار زیادی دارد تا دانش آموزان بتوانند هر چه دقیق تر انتخاب رشته نمایند.

سهمیه در کنکور سراسری

سهمیه ایثارگران

سهمیه کنکور سراسری برای ایثارگران ۲۵ درصد است که در سه گروه جای می‌ گیرد. مربوط به همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر است. همچنین آزادگان و همسر و فرزندان آنان را هم شامل می‌ شود. افرادی که جانباز ۲۵ درصد یا بیشتر هستند و همچنین همسران و فرزندان آنها در این دسته‌ بندی قرار می‌ گیرند.

سهمیه ایثارگران ۵ درصدی

این سهمیه برای جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان آنان و همچنین همسران و فرزندان رزمندگان است که حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته‌ اند.

سهمیه رزمندگان

افرادی که به عنوان رزمنده بسیجی رزمنده ستاد کل نیروهای مسلح و جهادگران جهاد کشاورزی حداقل ۶ ماه در جنگ حضور داوطلبانه داشته باشند، می‌ توانند از این سهمیه استفاده کنند. فقط باید حین ثبت نام یک کد ۱۲ رقمی را از قبل استعلام کرده باشند و در روز ثبت نام آن را وارد کنند.

سهمیه خانواده شهدا

با مطالعه و دقت در ضوابط پذیرش دانشجو در مراکز معتبر متوجه می‌ شوید که سهمیه خانواده شهدا مشمول پدر، مادر، برادر و خواهر شهید است. این افراد نیازی هم به مراجعه به درگاه اینترنتی ایثار را ندارند و فقط کافی است داخل تقاضانامه ثبت نامی؛ بند مربوطه را پر کرده باشند.

سهمیه مناطق محروم

سهمیه کنکور سراسری به مناطق محروم هم تعلق می‌ گیرد. ۴۰ درصد از ظرفیت این رشته‌ ها مربوط به استان‌ های چهار محال بختیاری، بوشهر، ایلام، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان است. این استان ها از لحاظ تحصیلی شرایطشان با دیگران یکسان نبوده است.

سهمیه داوطلبان دچار سوختگی در آتش سوزی مدارس

در سال ۱۴۰۳ قانونی مصوب شد که نه تنها افرادی که دچار مشکلات بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله بودند. برای آتش‌ سوزی مدارس هم درصدی تایید شود تا این افراد بتوانند شانس قبولی بیشتری داشته باشند.

جمع‌ بندی

قبولی در رشته‌ های مختلف در کنکور سراسری نیازمند این است که شما از قبل در مورد سهمیه کنکور سراسری اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید درست انتخاب رشته کنید. عزیزانی که این شرایط شامل حالشان می گردد و بهتر است برای انتخاب رشته به مراکز مشاوره انتخاب رشته ی کنکور مراجعه نمایند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس