روش های افزایش دقت و تمرکز کلید طلایی یادگیری و پیشرفت

روش های افزایش دقت و تمرکز کلید طلایی یادگیری و پیشرفت

عدم تمرکز هنگام مطالعه، یکی از بزرگترین مشکلات دانش آموزان است. بیشتر داوطلبان کنکوری از عدم تمرکز شکایت دارند و دائما این موضوع را مطرح می کنند که مطالعه ما به دلایل مختلفی که تماما ناشی از عدم تمرکز است کارایی مناسب را ندارد.

با داشتن مشاورانی خبره می تواند در جهت بالا بردن دقت و تمرکز به شما عزیزان در این زمینه کمک کند. در برخی از مدارس مشاوران متخصص دارند مثل دبیرستان روشنگران که معمولا در این زمینه ها بسیار موفق هستند. در این مقاله به روش های افزایش دقت و تمرکز و کلید طلایی یادگیری و پیشرفت می پردازیم با ما همراه باشید.

روش های افزایش دقت و تمرکز

علت های زیادی برای عدم تمرکز در افراد وجود دارد. این علت ها در سنین مختلف می تواند متفاوت از هم باشند. چنانچه دارای مشکلات تمرکزی شدید هستید حتما باید برای پیدا کردن علت آن از متخصصان کمک بگیرید.

از دلایل عدم تمرکز می توان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم برنامه ریزی مناسب
  • کمبود خواب و نداشتن استراحت کافی
  • عدم داشتن تغذیه مناسب
  • در کنار عوامل حواس پرتی و محیط های شلوغ قرارگرفتن.
  • عدم حل کردن مشکلات گذشته و فرار کردن از آن ها
  • مسائل حاشیه ای و پراکندگی ذهن
  • مطالعه کردن در محیط های نامرتب
  • اختلال بیش فعالی و کم توجهی
  • مصرف نوشیدنی های الکلی
  • استرس زیاد و شدید
  • عدم مهارت کافی در انجام یک کار
  • تجربه مشکلات ذهنی مانند: شیزوفرنی، فراموشی، افسردگی

 

روش های افزایش دقت و تمرکز

برای افزایش دقت و تمرکز هنگام مطالعه و موفقیت به نکات زیر توجه کنید:

تندخوانی

تندخوانی، سبب افزایش توجه و تمرکز بیشتر و فهمیدن مطالب و در نتیجه، منجر به یادگیری بهتر خواهد شد. فکر و ذهن ما می تواند هزاران کلمه را در دقیقه از خود عبور دهد؛ اما اگر سرعت مطالعه ما پایین باشد، ذهن، وقت اضافی می آورد و به ناچار از این شاخه به آن شاخه می پرد و در نتیجه سبب حواس پرتی و عدم تمرکز می شود.

جدیت در مطالعه

خواندن را به محض نشستن پشت میز مطالعه، با جدیت آغاز کنید، چراکه اگر سریع مشغول به مطالعه شوید، تمرکز حواس زودتر به دست می آید. اجازه ندهید چیزی به غیر از مطالعه، ذهن شما را به خود مشغول کند. مقدار زمانی را برای مطالعه مشخص کنید در این زمان مشخص، دست از مطالعه نکشید و به مطالعه ادامه دهید، اما از طولانی کردن زمان مطالعه بپرهیزید.

وسواس بیهوده به خرج ندهید و بهانه تراشی نکنید. به خود تلقین کنید که با اراده هستید و می توانید هر درسی را به خوبی یاد بگیرید. با علاقه و انگیزه مطالعه کنید و جدی باشید تا هنگام مطالعه، دچار حواس پرتی نشوید.

استفاده از راهنما هنگام مطالعه

از شیوه های افزایش تمرکز می توان به استفاده از یک راهنما، چون انگشت سبابه، مداد و… به هنگام مطالعه اشاره کرد، زیرا استفاده از یک راهنما زمان مطالعه، سبب تمرکز حواس بهتر، عادت به روان خواندن، جلوگیری از برگشت برای خواندن مجدد و اتلاف وقت و جلوگیری از خستگی چشم و ذهن می شود.

افزایش دقت و تمرکز

خط کشیدن زیر مطالب مهم

این روش، یکی از شایع ترین روش هایی که بیشتر داوطلبان از آن استفاده می کنند. در زمان مطالعه، با استفاده از یک مداد، مطالب مهم و اساسی را علامت گذاری کنید؛ چراکه برای مشخص کردن مطالب مهم، خط کشیدن زیر آن ها از الزامات است.

علاقه داشتن به مطالعه

علاقه داشتن به مطالعه، یکی از شرایط اصلی و اساسی ایجاد تمرکز حواس، در زمان مطالعه است. هنگامی که خواننده به موضوعی علاقه پیدا می کند، خود به خود بر آن تمرکز می کند، افزایش دقت و تمرکز باعث می گردد تا مطالب را به راحتی به حافظه بسپارد و بعد از آن هم خیلی راحت آن را به خاطر می آورد.

تعیین زمان و مکان مطالعه

یکی از راه های افزایش تمرکز، این است که مطالعه در ساعتی از روز که برای فرد، مناسب تر است انجام گیرد، اما تعیین زمان مناسب برای مطالعه، کار سختی است و بستگی به عادات فرد دارد. بعضی افراد عادت دارند تا نیمه های شب بیدار بمانند و در سکوت و آرامش شب، با خیال راحت مطالعه کنند؛ اما بعضی دیگر عادت دارند شب زود بخوابند و صبح زود از خواب بیدار شوند و به مطالعه کنند.

بنابراین تعیین زمان و مقدار مطالعه، موجب آگاهی از تمام زمینه مطالعه، افزایش تمرکز، عدم سردرگمی، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی خواهد شد، البته بهتر است عادات خواب خود را بهینه کنید چون شب بیداری سبب عدم تمرکز در روز بعد خواهد شد.

ترک افکار منفی و داشتن افکار مثبت

مطالعه عمیق و یادگیری ثمربخش، زمانی به دست می آید که فرد، تصور مثبتی از خود داشته باشد و به خود اعتماد کند؛ چراکه اعتماد به خود، مهارت را افزایش داده، مغز را سالم تر می کند. زمانی که می خواهید کاری انجام دهید، از گفتن کلماتی همچون نمی خواهم، نمی دانم و نمی توانم، پرهیز کنید.

ترس، بدگمانی و بی ارادگی را از خود دور کنید و به هیچ وجه به خود اجازه ندهید تا هیجانات و افکار منفی، شما را در خود غرق سازد و تمرکز شما را بگیرد.

تکنیک های افزایش دقت و تمرکز

یادداشت برداری هنگام مطالعه

از یادداشت برداری به عنوان نوعی تکرار درست یاد می شود که هم موجب تمرکز و هم باعث بیشتر به خاطر سپردن مطلب می گردد.

انتخاب زمان مناسب

بعد از استراحت، به ویژه هنگام صبح، بهترین حالت تمرکز و ساعات خستگی و کسالت، اوقات نامناسبی برای تمرکز هستند.

مدیتیشن کنید

مدیتیشن روشی کاربردی به منظور افزایش آرامش و تمرکز شماست. مدیتیشن علاوه بر کاهش استرس، موجب افزایش میزان سلول های خاکستری مغز که در قدرت تمرکز و یادگیری موثر هستند خواهد شد. سعی کنید هرروز صبح یک برنامه مدیتیشن چند دقیقه ای برای خود تنظیم کنید و به مرور آن را افزایش دهید.

داشتن تغذیه سالم و متنوع

منبع دریافت ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای ذهن ما داشتن تغذیه سالم و متنوع است. چنانچه به افزایش کارآیی ذهن خود تمایل دارید باید حتما به تغذیه خود و توجه کافی داشته باشید.

منظم کردن فضای اطراف خود و دوری از عوامل حواس پرتی

محیط های شلوغ، پر سر و صدا و نامنظم، بر روی میزان تمرکز ما در زمان انجام کارها تاثیر خواهند گذاشت. چنانچه می خواهید کاری را آغاز کنید که نیاز به تمرکز بالایی دارد؛ گوشی و وسایل الکترونیکی را از خود دور کنید و محیط کار خود را مرتب کنید. چنانچه در مکان شلوغ یا پر سر و صدایی هستید، آن جا را ترک کرده و به تنهایی کار خود را به اتمام برسانید.

به صورت همزمان کارها را انجام ندهید

از مهمترین راه های افزایش تمرکز جلوگیری از انجام همزمان کارها می باشد. هنگامی که کارها را به صورت همزمان انجام می دهید، ناچارید تمرکز خود را بین چند کار تقسیم کنید و با این روش هیچ یک کارها را به بهترین شکل انجام نمی دهید.

پس این کار هم از نظر زمانی برای شما هزینه بر خواهد بود هم این که کیفیت انجامشان را پایین خواهد آورد.

ورزش کنید

ورزش و تمرینات بدنی در کم شدن حواس پرتی های مغز شما موثر است. همچنین تناسب اندام و رساندن وزن بدن به حد مناسب از عوامل موثر بر روی قدرت یادگیری و تمرکز شما می باشد.

با انجام از ورزش می توانید بدن و ذهن خود را برای رویارویی با مشکلات آماده کنید. هنگامی که ورزش می کنید بدن هورمون های مختلفی را ترشح می کند که می توانند استرس را کاهش دهد و روی بهره وری مغز ما تاثیر مثبتی بگذارند.

بالا بردن تمرکز خود هنگام درس خواندن

۱. تشخیص زمان مناسب برای انجام کارهای مهم و تحصیلی خود

برای مثال امکان دارد کارایی شما در صبح ها بیشتر باشد. سعی کنید کارهای مهم همچون درس خواندن را در این ساعت ها انجام دهید تا به افزایش تمرکز در مطالعه کمک کنید.

۲. گذاشتن زمان استراحت بین درس خواندن

نداشتن وقت برای فکر کردن به مسائل دیگر و خستگی، موجب افزایش نداشتن تمرکز شما در مطالعه خواهد شد. چنانچه می خواهید نتیجه بهتری از تلاش های خود کسب کنید حتما زمان های کوتاه استراحت برای خود بگذارید.

۳. برنامه ریزی برای مطالعه و کارهای خود

برنامه ریزی مشخص برای درس ها و آزمون ها، سبب بالا رفتن تمرکز شما خواهد شد.

۴. کنار گذاشتن وسایل الکترونیکی خود را در زمان درس خواندن

وسایل الکترونیکی و گوشی همراه دشمن تمرکز شما هستند. یک پیام کوتاه می تواند تا یک ساعت حواس شما را از همه چیز پرت کند. به شما پیشنهاد می کنیم نه تنها گوشی خود را خاموش کنید، بلکه آن را دور از چشم خود قرار دهید تا با دیدنش وسوسه نشوید.

سخن پایانی

روش های افزایش دقت و تمرکز موضوعی مهمی بود که در این مقاله به آن پرداختیم. داشتن تمرکز برای بالا بردن شانس قبولی در کنکور و جزوی از رتبه های برتر کنکور شدن بسیار حائز اهمیت است.

مصداق این موضوع دانش آموزان دبیرستان دخترانه روشنگران هستند که با به کارگیری این آیتم های مطرح شده از جمله دور شدن از حاشیه های فکری که با استفاده نادرست از موبایل یا موارد دیگر ایجاد می شود و بقیه موارد توانسته اند به بهترین رتبه ها و رشته های دانشگاهی دست یابند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس