روش های مدیریت زمان راهنمای جامع

روش های مدیریت زمان راهنمای جامع

روش های مدیریت زمان متنوع هستند، مدیریت زمان مهارتی ارزشمند است که به شما کمک می‌کند تا از وقت خود به طور موثرتر استفاده کنید، به اهدافتان برسید و از زندگی خود بیشتر لذت ببرید. روش‌های مختلفی برای مدیریت زمان وجود دارد، و بهترین روش برای شما به سبک زندگی، شخصیت و اهدافتان بستگی دارد.

زمانی که قرار است کارهای مهمی را به انجام برسانید، مثلاً یک پروژه را سر زمان مشخص تحویل دهید یا برای کنکور خودتان را آماده کنید یا به هر دلیلی برای یک هدف بلند مدت تلاش کنید، مهم ترین کار برنامه ریزی و مدیریت زمان است.

روش های مدیریت زمان

 به شما کمک می‌ کند که در این دوران بدون اینکه خستگی مفرط پیدا کنید، بتوانید کارتان را پیش ببرید و موفقیت حداکثری را رقم بزنید اما چگونه باید مدیریت زمان را انجام داد؟ ما در این مقاله روش‌ هایی را به شما معرفی می‌ کنیم که می‌ تواند در مدیریت زمان تاثیرگذاری بسیار عالی داشته باشد.

تکنیک پومودورو

اولین تکنیکی که شاید شما عزیزان در مورد آن چیزهایی شنیده باشید، تکنیک پومودورو است. شما باید وظایف خود را به جلسات کاری ۲۵ دقیقه‌ ای تقسیم کنید و بین آنها استراحت ۵ دقیقه‌ ای داشته باشید. بعد از اینکه ۴ دوره را پشت سر گذاشتید، یعنی ۴ تا دقیقه را کار کردید، ۲۰ دقیقه به خودتان استراحت دهید. این یکی از بهترین تکنیک‌ هایی است که به عنوان روش‌ های مدیریت زمان آن را معرفی می‌ کند. بعد از مدتی می‌ بینید که چقدر کارتان پیش رفته است، بدون اینکه احساس خستگی داشته باشید یا استرس خاصی به شما وارد شود.

روش های مدیریت زمان تکنیک پومودورو

روش های مدیریت زمان

آن را معرفی می‌ کند. بعد از مدتی می‌ بینید که چقدر کارتان پیش رفته است، بدون اینکه احساس خستگی مفرط داشته باشید یا استرس خاصی به شما وارد شود.

تکنیک کانبان

یکی دیگر از روش های مدیریت زمان که در مدارس برتر استفاده می شود تکنیک کانبان است که به آن مدیریت زمان بصری هم گفته می‌ شود و شما می‌ توانید پیشرفت پروژه‌ های خود را بررسی نمائید.

در واقع شما ستون‌ هایی را داخل یک دفتر ایجاد می‌ کنید و با برچسب‌ های متفاوت نحوه ی انجام کارها و نمودار پیشرفت را دنبال می‌ کنید. البته نرم‌افزارهایی هم وجود دارد که این کار را برایتان آسان تر می‌ کند. شما باید در ستون‌ ها کارهایی را ثبت کنید که در آینده نزدیک می‌ خواهید روی آنها کار کنید. ستون بعدی کارهایی است که در حال حاضر مشغول کار بر روی آنها هستید. ستون بعدی مربوط به کارهایی است که آنها را انجام داده‌ اید. در نتیجه پیشرفت خود را به طور کامل زیر نظر دارید و همین باعث می‌ شود روی زمان هم مدیریت بهتری را اعمال نمائید.

تکنیک ساماندهی به کارها

یکی دیگر از روش های مدیریت زمان این است که از تکنیک ساماندهی به کارها و جمع بندی استفاده کنید باید ۵ مرحله را در پیش بگیرید تا وظایفتان خیلی ساده‌ تر به نظر برسد.

  1. باید هر کاری که به ذهنتان می‌ رسد را روی یک کاغذ یادداشت کنید
  2. به سراغ شفاف سازی بروید. یعنی ببینید که آیا قابلیت اجرای آن برنامه را دارید یا نه و بعد آن را تنظیم کنید.
  3. در مرحله بعدی ساماندهی را انجام دهید. یعنی با برچسب‌ های مختلف وظایف را به ثبت برسانید و اطلاعات کافی را در مورد آنها بنویسید.
  4. سپس روی آنها تامل کنید. یعنی آنها را با خودتان مرور کنید. چند وقت یکبار بین هر کار این کار را انجام دهید و ببینید که قدم بعدی چیست و آیا آن را می‌ توانید تا هفته بعد به اتمام برسانید یا نه.
  5. سپس درگیر کار شوید و آنها را به مرحله اجرا برسانید. انجام این کار باعث می‌ شود تا با آگاهی کامل به سمت پیش بردن اهدافتان بروید.

با اندکی مطالعه در سیستم آموزشی دبیرستان روشنگران منطقه 3 به عمق کار و عمل به برنامه ریزی دانش آموزان این مدرسه که توسط مشاوران طراحی و تنظیم می شود، پی می بریم.

تکنیک قورباغه ات را قورت بده

یکی دیگر از روش های مدیریت زمان همین تکنیک است. شما باید وظایفتان را اولویت بندی کنید. یعنی باید بدترین یا مهمترین کار خود را بنویسید و همان اول کار سخت‌ ترین را انجام دهید. سپس ذهنتان آرام می‌ شود که کار بزرگ را انجام می دهید. حال می‌ توانید با آرامش خاطر به سراغ کارهایی بروید که آسان‌ تر هستند و با آرامش خاطر بیشتر و با فراغ بال بالاتری می‌ توانید آنها را به انجام برسانید که یکی از بهترین روش های مدیریت زمان به حساب می‌ آید.

روش های مدیریت زمان

جمع‌ بندی

روش جمع بندی صحیح یکی از مهم ترین روش ها جهت موفقیت در کنکور سراسری می باشد. یعنی بعد از به  کار گیری تمام روشهای مدیریتی و مهارتهای لازم باید روش درست جمع بندی را به کار بگیریم. یعنی در حین مطالعه همیشه خلاصه دروس و نکات مهم آن را یادداشت برداری کنیم و در کلاسور ارزیابی دروس، نکات مهمی را از تحلیل آزمونها یادداشت کنیم تا زمان مرور و جمع بندی بتوانیم قبل از کنکور از آن استفاده لازم را ببریم. به دلیل زمان محدود که نمی توانیم همه کتابها و جزوات را قبل کنکور مرور کنیم می توانیم به راحتی از این خلاصه ها و نکات دروس استفاده نمائیم.

با اندکی مطالعه در سیستم آموزشی دبیرستان روشنگران منطقه 3 به عمق کار و عمل به برنامه ریزی و اجرا این تکنیک ها که توسط مشاورین زبده و کارآمد به آنها آموزش داده می شود، پی می بریم. متوجه می شویم که چگونه دانش آموزان این مدرسه این همه موفقیت در نتایج برتر کنکور و المپیاد و مسابقات علمی کسب کرده اند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس