امتحانات نهایی دبیرستان + تاثیر 50 درصدی معدل در کنکور

امتحانات نهایی دبیرستان + تاثیر 50 درصدی معدل در کنکور

در کنکور امسال هم همچون سال های گذشته بخشی از نمره نهایی هر داوطلب را سوابق تحصیلی دیپلم او تشکیل می دهد. همانطور که می دانید دروس عمومی از کنکور امسال حذف شده و به همین علت تاثیر سوابق تحصیلی در قسمت دروس عمومی بسیار بالا رفته (تأثیر ادبیات با ضریب 22 و معارف با ضریب 16 و زبان 11 و عربی 9 می باشد).

چنانچه داوطلبان از تاثیر قطعی و نحوه تأثیر نمره امتحانات نهایی در کنکور سراسری مطلع نباشند نمی توانند کنکور برنامه ریزی موفقی داشته باشند. این موفقیت با داشتن مشاورانی خبره و تحصیل در دبیرستان هایی که بار علمی بالایی دارند. همچون دبیرستان دخترانه روشنگران که رتبه های برتر کنکور بسیاری را در خود پرورش داده است میسر است. به خصوص که مدرسه روشنگران در زمینه امتحانات نهایی در سالهای اخیر بسیار موفق بوده و توانسته در چندسال پیاپی رتبه اول امتحانات نهائی در سطح کشور را کسب نماید.

امتحانات نهایی دبیرستان

آزمون نهایی از مواردی مهمی است که در نتیجه کنکور تاثیر زیادی دارد. در حقیقت تاثیر امتحان نهایی در کنکور امسال بیشتر از سال های گذشته بوده است. همین موضوع موجب شده تا دانش آموزان به امتحانات نهایی خود اهمیت بیشتری دهند.

کنکور سراسری یکی از بزرگترین آزمون های ورودی به دانشگاه  در ایران به شمار می رود که از اهمیت بالایی برخوردار است. شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول تمامی تغییرات و اصلاحات کنکور سراسری است. در دو سال اخیر براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییرات زیادی در کنکور از جمله حذف دروس عمومی، حذف زیرگروه ها و … صورت گرفته مهم ترین آن تاثیر قطعی و مستقیم معدل امتحانات نهائی در کنکور بود. که در اینجا دروس عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تأثیر 50 درصدی معدل در کنکور

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری سال 1403 با توجه به معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش‌آموزان سنجیده می شود. این تاثیر به میزان پنجاه (۵۰) درصد قطعی خواهد بود. میزان تاثیر سوابق دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در رشته های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، سی و هفت و نیم درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی/ترمی واحدی دوازده و نیم درصد (در مجموع 50 درصد) با تاثیر قطعی و مستقیم در نمره کل سوابق تحصیلی فرد محاسبه می شود.

امتحانات نهایی دبیرستان

اهمیت امتحانات نهایی

  • پایان دوره تحصیلی: قبولی در امتحانات نهایی شرط لازم برای اتمام دوره تحصیلی در هر مقطع است.
  • تاثیر در کنکور: از سال 1400، سوابق تحصیلی که شامل نمرات امتحانات نهایی و مستمر می‌شود، 60 درصد نمره نهایی کنکور را تشکیل می‌دهد.
  • انتخاب رشته: در برخی رشته‌ها، مانند رشته‌های فنی و حرفه‌ای، نمره امتحان نهایی درس مربوطه در انتخاب رشته تاثیرگذار است.

چه کسانی مشمول تاثیر قطعی معدل در کنکور هستند؟

در کنکور ۱۴۰۳ برای تمامی داوطلبان کنکور اعم از دانش آموزان نظام جدید، فارغ التحصیلان نظام قدیم و حتی دیپلمه‌ های پیش از سال ۱۳۸۴ تاثیر 50 درصدی سوابق تحصیلی لحاظ می شود. چنانچه داوطلب کنکور سوابق تحصیلی در یک یا چند درس خاص نداشته باشد، نمره امتحان نهایی آن درس در محاسبه سوابق تحصیلی ایشان صفر در نظر گرفته می‌شود. داوطلبانی که سوابق تحصیلی ندارند می‌توانند برای به دست آوردن سوابق تحصیلی در امتحانات نهایی پایه دوازدهم رشته مورد نظر خود شرکت نمایند.

به طور مثال، داوطلبی که دیپلم رشته ریاضی فیزیک دارد اما قصد دارد در کنکور تجربی شرکت کند، در حال حاضر نمره درس زیست شناسی اش صفر است که همین امر معدل او را کاهش داده و در نتیجه بخشی از تاثیر 50 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور تجربی را از دست خواهد داد که می تواند برای ایجاد سابقه تحصیلی در درس زیست شناسی در امتحان نهایی زیست شناسی دوازدهم تجربی شرکت کند.

تاثیر امتحانات شبه نهایی دوازدهم در کنکور

سوال بسیاری از دانش آموزان پایه دوازدهم این است که آیا امتحانات شبه نهایی مهم است و در کنکور تاثیرگذار دارد؟ باید بگوییم خیر. زیرا فقط نمرات امتحانات نهایی به عنوان سوابق تحصیلی در کنکور اعمال خواهند شد. این امتحانات شبیه نهایی برای آشنایی بیشتر با امتحانات نهایی است تا بتوانند در این امتحانات موفق تر باشد.

ترمیم نمرات و بهبود سوابق تحصیلی

داوطلبانی که از نمرات سوابق تحصیلی‌ خود رضایت ندارد، می‌تواند به منظور بهبود نمرات خود در امتحانات ترمیم نمره شرکت کند. نکته حائز اهمیت این است که باید بدانید که عبارت ترمیم معدل درست نیست و شکل درست آن ترمیم نمره است.

زیرا برخی از داوطلبان به اشتباه تصور می‌کنند معدل کل دیپلم در نتیجه کنکور سراسری موثر است. در حالی که نمره هر درس در نتیجه کنکور تاثیر جداگانه‌ای دارد و برای مثال نمره 20 شما در درس زیست، نمره 14 درس عربی را جبران نخواهد کرد.

برنامه امتحانات نهایی دبیرستان

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تاریخ و چگونگی برگزاری امتحانات ترمیم نمره می‌توانید مراکز آموزشی که در این زمینه اطلاعات خوبی دارند و بسیار دقیق هستند مراجعه کنید.

اهمیت مشاوره و برنامه ریزی برای امتحانات نهایی

با توجه به اینکه در کنکور سراسری امسال تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور افزایش می یابد، در کنار تست زنی و آمادگی برای جلسه آزمون، لازم است توجه ویژه ای به امتحانات تشریحی سال دوازدهم و امتحانات طرح ترمیم معدل داشته باشید. چنانچه به معدل نهایی نفرات برتر کنکور سراسری توجه کرده باشید مشاهده می کنید که بیشتر رتبه های برتر کنکور معدل بالایی نیز در کنار کسب درصدهای بالا در آزمون تستی کنکور داشته اند.

برنامه امتحانات نهایی

برنامه دقیق امتحانات نهایی هر سال توسط وزارت آموزش و پرورش منتشر می‌شود. شما می‌توانید برنامه دقیق امتحانات نهایی را به تفکیک پایه و رشته در وب‌سایت‌های مختلف از جمله پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، سایت‌های خبری آموزشی و سایت‌های مشاوره تحصیلی پیدا کنید.

سخن پایانی

با توجه به تاثیر 50 درصدی معدل در کنکور لازم است تا در طول سال تحصیلی توان حداکثری خود را برای کسب نمرات بالا در آزمون های نهایی به کار گیرید. تحصیل در مدارسی که نتایج خوبی در پرورش رتبه های برتر کنکور داشته اند می توانند در این مسیر به شما کمک کنند. رتبه های بسیار عالی دانش آموزان دبیرستان روشنگران درکنکور 1402 و  موفقیت آنها به دلیل داشتن مهارتها و کسب معدل بالا امتحانات نهائی گواه تاثیر بسیار زیاد این مسئله در کسب موفقیت کنکور است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس