مدیریت زمان در آزمون های تستی و کنکور

مدیریت زمان در آزمون های تستی و کنکور

مدیریت زمان در آزمون های تستی و کنکور یکی از مهم ترین مهارت هایی است که داوطلبان کنکور و آزمون های تستی باید به آن مسلط باشند. عدم مدیریت صحیح زمان می تواند منجر به اضطراب، عدم تمرکز و در نهایت افت رتبه و تراز شود.

آنچه که در کنکور اهمیت بسیار زیادی دارد، مبحث مربوط به مدیریت زمان است. اگر شما بتوانید در آزمون‌ های تستی مدیریت زمان داشته باشید، تا حد زیادی موفقیت خود را تضمین کرده‌ اید؛ به گونه‌ ای که در خیلی از کلاس‌ های تست در مورد این موضوع جلسات جداگانه‌ ای را برگزار می‌ کنند. ما در این مبحث قصد داریم که راجع به مدیریت زمان در آزمون‌ های تستی اطلاعات کاملی را برایتان توضیح دهیم تا هیچ گاه در کنکور با کمبود زمان روبرو نگردید.

تکنیک‌ های مربوط به مدیریت زمان برای آزمون کنکور

زمانی که می‌ خواهید کنکور را پشت سر بگذارید، باید تکنیک‌ هایی را بلد باشید تا بتوانید زمان را به خوبی مدیریت کنید و در کنکور وقت کم نیاورید. با ما همراه باشید تا با این تکنیک‌ ها آشنا شوید.

مدیریت زمان در آزمون های تستی

پاسخ به سوالات آسان

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که به سراغ سوالات آسان بروید. هر کدام از سوالات داخل کنکور امتیازات مختلفی دارند. شما می‌ توانید سوالات را به سه دسته‌ بندی دشوار، متوسط و آسان تقسیم بندی کنید. بهترین حالت این است که اول به سوالات آسان پاسخ دهید تا خیالتان از آن بابت راحت باشد. در واقع با انجام این کار آرامش ذهنی پیدا می‌ کنید و با تمرکز بیشتری به سراغ سوالات بعدی می‌روید. همین می‌ تواند مدیریت زمان در آزمون‌ های تستی را برایتان راحت‌ تر کند.

پاسخگویی هدفمند

مورد دیگری که باید به آن توجه کنید، مربوط به پاسخگویی هدفمند است. اگر می‌ خواهید در همه درس‌ ها به اندازه متعادل درصد داشته باشید و در هیچ کدام افت نکنید، سعی کنید که به صورت هدفمند به سوالات پاسخ دهید، یعنی از قبل برنامه‌ ریزی کنید.

در روز آزمون حتماً یک ساعت مچی یا زمان سنج با خودتان داشته باشید و برای هر درس به اندازه زمان مشخص شده یا کمتر، به سوالات پاسخ دهید و بتوانید به اندازه متعادل زمان را روی آنها پخش کنید و تا آخرین سوال را پاسخ دهید و در دروس مشترک در کنکور مثل فیزیک و شیمی که دو درس با هم می آید وقت هر کدام را به خودش اختصاص دهید مگر در یک درس وقت اضافه بیاورید.

اگر نگاهی به رتبه‌ های برتر کنکور بیندازید، می‌ بینید که همه آنها با زمان بندی و برنامه‌ ریزی به سوالات کنکور پاسخ داده‌ اند.

حفظ روحیه هنگام مواجهه با سوالات سخت

مورد دیگری که به مدیریت زمان در آزمون‌ های تستی کمک می‌ کند که مخصوصاً برای کنکور اهمیت بسیار زیادی دارد، حفظ روحیه است. بالاخره سوالاتی هستند که شما نمی‌ توانید آنها را پاسخ دهید. در چنین شرایطی باید مراقب باشید که روحیه خود را از دست ندهید. سوالات سخت شاید تاثیر زیادی روی آینده شما نداشته باشند؛ پس نباید وقت زیادی را به ان اختصاص دهید.

شاید سوال بعدی خیلی راحت‌ تر از آن چیزی باشد که فکرش را می‌ کنید اما اگر بخواهید روحیه خودتان را درگیر کنید، دیگر توانایی پاسخ به سوالات آسان را هم ندارید. پس نمی‌ توانید در کنکور رتبه خوبی بیاورید. حتما مراقب روحیه خود باشید.

تکنیک وقت اضافه

تکنیک وقت اضافه برای این است که تمامی سوالات آسان هر درس را پاسخ داده اید. در وقت اضافه سپس به سراغ سوالهایی که پاسخ نداده اید می روید. بهتر است که سوالهایی را که ابتدا پاسخ نداده اید علامت دار کنید که راحت تر پیدا شوند و بعد از سوالات ساده در بقیه وقتتان به آنها پاسخ دهید.

سپس اگر باز هم زمانی برایتان مانده بود در مورد دروسی که مثل فیزیک و شیمی با هم هستند وقت اضافه را به درس دیگری اختصاص بدهید. اما اگر تک درس بود دوباره روی سوالهای قبلی مرور کنید تا اگر اشتباهی رخ داده باشد اصلاح کنید. این مورد یکی از مهارتهای مهم و لازم جهت موفقیت درکنکور می باشد.

مدیریت زمان در آزمون های کنکور

قطعاً می دانیم که دانش آموزان موفقی که توانسته اند در کنکور رتبه های برتر کسب کنند حتما در این مهارت بسیار قوی عمل کردند. مشابه دانش آموزان دبیرستان روشنگران منطقه 3 که تمام این تکنیک های مدیریت زمان را توسط مشاورین و مسئولین آموزش، آموزش دیده اند.

این دانش آموزان در کنکور تمام تکنیک ها را اجرا می کنند که سبب موفقیت در سطوح بالای آنان در کنکور می گردد و شاهد درخشش آنان در کسب رتبه های تک رقمی و دو رقمی هستیم.

جمع‌ بندی

مبحث مدیریت زمان در آزمون‌ های تستی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما بتوانید در این زمینه به اندازه کافی برنامه‌ ریزی داشته باشید و یک مدیریت قوی را رقم بزنید، قطعاً به نتایج عالی دست پیدا می‌ کنید.

ما در این مبحث تا حدود زیادی برایتان توضیح دادیم که چگونه باید زمان را مدیریت کنید. چه تکنیک‌ هایی را به کار بگیرید تا بتوانید بدون هیچ مشکلی به سوالات پاسخ دهید و وقت کم نیاورید. با انجام این راهکارها قطعاً استرس شما هم کمتر خواهد شد و در جلسه آزمون آرامش بیشتری خواهید داشت.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس