راهنمای جامع برنامه ریزی درسی

راهنمای جامع برنامه ریزی درسی

برنامه‌ ریزی درسی مناسب، می‌تواند کمک کند تا شما به اهدافتان در تحصیل دست پیدا کنید و از مسیر یادگیری لذت ببرید. نتایجی که در کنکور به دست می‌ آورید و یا موفقیت در مسابقات علمی المپیادها و امتحانات نهایی تا حد زیادی بستگی به برنامه‌ریزی شما دارد. اگر زیاد درس بخوانید اما طبق اصول و برنامه‌ریزی پیش نروید، قطعاً نمی‌ توانید به نتیجه خوبی هم برسید!

ما توصیه می‌ کنیم همیشه مسیر موفقیت را با توجه به روش های مطالعاتی دانش آموزانی که در مدارس موفق تحصیل کرده اند شناسایی کنید. از تجربیات و برنامه ریزی دانش آموزانی که در المپیاد علمی کشوری و کنکور و امتحانات نهایی نتایج بسیار درخشانی داشتند، استفاده کنید. ما در این مبحث یک راهنمای جامع برای برنامه‌ ریزی درسی در اختیارتان قرار می‌ دهیم تا راحت‌ تر بتوانید این دوران را پشت سر بگذارید.

خودشناسی

برای برنامه‌ ریزی درسی یا هر پروسه دیگری؛ اولین کاری که باید انجام دهید، این است که خودشناسی داشته باشید. یعنی نقاط قوت و قابل بهبود خود را بشناسید و بدانید که روی چه دروسی باید بیشتر زمان بگذارید و چه دروسی نیازمند زمان کمتر هستند. باید بدانید که اولویت کدام دروس از دیگری بیشتر است و چگونه می‌ توانید با تمرکز روی نکات مهم دروس مختلف، سطح موفقیت خود را بالا ببرید.

در این خصوص مدارسی که نتایج درخشانی را در کنکور دریافت می کنند از این قاعده مستثنی نیستند و از آن جمله دبیرستان روشنگران منطقه 3 در بین این مدارس شاخص می باشد.

برنامه ریزی درسی

تعیین هدف

مورد دیگری که به شما کمک می‌ کند تا بتوانیداز یک برنامه‌ ریزی درسی اصولی استفاده نمائید، تعیین هدف معین است. شما باید ابتدا اهداف کوتاه مدت خود را مشخص کرده باشید. مثلاً تصمیم بگیرید امروز چه درسی را به پایان برسانید یا تا آخر هفته کدام کتاب‌ ها را تمام کنید‌.

بعد از آن باید به سراغ تعیین اهداف بلند مدت بروید‌ مثلاً تا یک سال آینده یا یک ترم آینده می‌ خواهید چه جایگاهی داشته باشید یا در کنکور چه نتایجی به دست بیاورید. سپس به سراغ تنظیم اهداف واقع بینانه بروید؛ اهدافی که مطمئن هستید قابلیت دستیابی به آنها برایتان وجود دارد. حال باید بین این اهداف ارتباط برقرار کنید. ارتباطی که کاملاً منطقی باشد و شما را خسته، دل زده و ناامید نکند.

تنظیم زمان در برنامه ریزی

مدیریت زمان در برنامه ریزی نیز مورد بسیار مهمی است. شما برای تمرینات، مطالعه و دیگر فعالیت‌ های تحصیلی باید زمان بندی داشته باشید. تعیین اهداف زمانی به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی سالانه به شما کمک می‌ کند که دستیابی به موفقیت را برای خود را بالا ببرید. در برنامه‌ ریزی زمانی که مهم ترین بخش برنامه‌ ریزی درسی است؛ باید اولویت‌ ها را مشخص کنید. سپس باید به صورت روزانه و هفتگی باکس های مطالعاتی را برای خودتان چیده باشید.

همچنین می‌ توانید از تکنیک پومودورو استفاده کنید؛ یعنی 45 دقیقه مطالعه کنید و بعد ۵ دقیقه به خودتان استراحت دهید. بعد از ۴ بار انجام این چرخه، ۲۰ دقیقه استراحت کنید. نکته‌ ای که در برنامه‌ ریزی درسی از لحاظ زمانی اهمیت بسیار زیادی دارد، این است که انعطاف داشته باشید. شما می‌توانید ازبرنامه های پیشنهادی مشاور به عنوان الگو استفاده کنید که به عنوان مرجع برنامه ریزی به شما کمک می‌ کنند تا بر طبق یک اصول صحیح مطالعه کنید.

تنظیم زمان در برنامه ریزی

تعیین الزامات درسی

با اندکی توجه به شیوه های مطالعاتی رتبه‌ های برتر کنکور، متوجه می‌ شوید که آنها تمامی الویت های درسی را در نظر گرفتند و بعد شروع به مطالعه کردند. آنها می‌ دانند که تمرکز خود را باید روی چه دروسی قرار دهند و زمان بیشتری را برای آنها صرف کنند. این دانش آموزان می دانند با الویت بندی کدام یک از دروس بتوانند رتبه‌ های بهتری به دست بیاورند.

در دبیرستان روشنگران منطقه 3، سیستم آموزشی برنامه ریزی بر مبنای اولویت بندی دروس، تعادل بین درسها و پراکندگی دروس در طول هفته و هم چنین هماهنگی با دبیران مربوطه استوار می باشد که متولیان نظارت بر اجرای این برنامه ها مشاوران و معاونین آموزشی تلاشگر و کوشا می باشند.

جمع‌ بندی

برنامه‌ ریزی درس‌ ها اهمیت زیادی برای رسیدن به اهدافتان دارد. اگر یک مطالعه اصولی و مداوم داشته باشید، قطعاً سطح موفقیتتان تا حد زیادی افزایش پیدا می‌ کند. ما در این مبحث به طور کامل راجع برنامه‌ ریزی‌ های درسی توضیحاتی را در اختیارتان قرار دادیم. در نتیجه اکنون می‌ دانید که چگونه و از کجا باید برای برنامه‌ ریزی دست به کار شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس