راهنمای لحظات طلایی کنکور برای تست زنی و جمع بندی

راهنمای لحظات طلایی کنکور برای تست زنی و جمع بندی

پس از 12 سال درس خواندن در مدرسه، کنکور می تواند ثمره زحمات دانش آموزران باشد و آینده ی شخص را رقم بزند. کسب رتبه برتر در کنکور نیازمند تلاش و پشتکار بسیاری است. در این مطلب به استفاده از لحظات طلایی کنکور برای تست‌زنی و جمع‌بندی خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

استفاده از لحظات طلایی کنکور

با نزدیک شدن به کنکور استرس در بین داوطلبان هم افزایش پیدا می‌کند. به همین علت دوران جمع بندی کنکور می‌تواند لحظات طلایی و تعیین کننده برای هر دانش‌آموز باشد.

تفاوتی ندارد چه اندازه برای کنکور مطالعه کرده اید، درهرصورت باید تایمی را برای جمع بندی اختصاص دهید. در حقیقت جمع بندی کنکور به معنی مرتب کردن مطالب در ذهن، دسته‌بندی بهتر اطلاعات، آشکار شدن نقص‌ها و نقاط قوت، آشنایی بیشتر با تست‌ها و شرایط کنکور، آمادگی برای آزمون سراسری و در نهایت مرور همه مطالب خوانده شده می باشد.

دانش آموزانی که برای کنکور آماده می شوند یک سال یا حتی بیشتر را درگیر دروس کنکور و کتاب‌های تست هستند و به صورت مستمر به مطالعه پرداخته اند و مجبورند در این مدت حجم زیادی از مطالب را به خاطر بسپارند و برای تسلط بیشتر بر آن ها تمرین کنند. اما باید بگوییم که اهمیت جمع بندی چند برابر کل این دوران است.

جمع بندی اصولی کنکور نقش یک اهرم را ایفا می‌کند که سبب می‌شود نتیجه همه تلاش‌های شما به صورت تصاعدی افزایش یابد. قطعا این مسئله برای شما هم پیش آمده که با مسئله‌ای مواجه شده باشید و احساس کنید پاسخ آن نوک زبانتان است، اما دقیقا نمی‌توانید آن را به یاد آورید.

نقش زمان طلایی کنکور برای تست زنی

نقش دوران جمع بندی دقیقا کمک به همین مسئله است. شما با مرور و تست‌زنی که در این دوران انجام می‌دهید، اطلاعاتی که در ذهنتان پراکنده هستند را متمرکز کرده و می توانید درست در لحظه مورد نیاز و لحظات طلایی کنکور آن را به یاد آورید. بنابراین اشتباه‌ترین کار جدی نگرفتن جمع بندی خواهد بود و اینکه بخواهید تا لحظه آخر زمان خود را صرف مطالعه مطالب جدید کنید.

اگرنتایج برتر کنکور را بررسی بفرمایید بخصوص دبیرستان روشنگران که بسیار موفق هم بود این اطمینان خاطر را به شما خواهد داد که با برنامه ریزی درست و جمع بندی به موقع شما نیز قطعا یکی از رتبه های برتر کنکور خواهید بود.

در سال‌های گذشته که کنکور یک‌مرحله‌ای بود، داوطلبان می بایستی کل سال را مطالعه کنند و تنها دو سه ماه آخر را برای مرور و جمع بندی اختصاص دهند و همچنین درس‌های عمومی هم در کنکور وجود داشت و تعداد کتاب‌ها و مطالب را افزایش می‌داد.

با دو مرحله‌ای شدن کنکور و حذف منابع عمومی از آزمون سراسری در دو سال اخیر، هر داوطلب فرصت دارد در طول مدرسه برای درس‌های عمومی وقت بگذارد و با نمره خوبی که برای امتحان نهایی می‌گیرد، سوابق تحصیلی درخشانی از خود نشان دهد و به این شکل خوشبختانه کل معادله به نفع داوطلبان تغییر کرده است. همچنین  این شانس را دارد که با یک جمع بندی اصولی، خود را دو بار برای کنکور آماده کند و چنانچه در رقابت اول نتیجه خوبی نگرفت، برای آزمون دوم تلاش بیشتری کند.

برنامه‌ریزی برای جمع بندی کنکور

یکی از مهم ترین سوال هایی که در رابطه با جمع بندی دروس ذهن دانش‌آموزان را به خود مشغول می‌کند این است که چگونه برای جمع بندی برنامه‌ریزی کنند و باید از چه زمانی مطالعه را متوقف کرده و جمع بندی را آغاز کنند. این موضوع برای هر داوطلب متفاوت است و به سطح دانش‌آموز بستگی دارد.

آیا می‌دانید سطح تسلط شما بر مطالب در برنامه‌ریزی اصولی تا چه اندازه روی اولویت‌بندی دروس شما تاثیرگذار است؟ برای مثال اگر پایه ضعیفی دارید یا به اندازه کافی تست نزده‌اید، سال دوازدهمی هستید و با مدرسه پیش نرفته اید و آماده نیستید؛ باید ابتدا روی مباحثی که ضعف دارید تمرکز کنید و تست بیشتری بزنید تا تسلط پیدا کنید.

لحظات طلایی کنکور

ولی در صورتی که در طول سال تست‌زنی خوبی داشتید، حالا زمان مناسبی برای تثبیت اطلاعات و مهارت‌های شماست. بنابراین بهتر است در ابتدا از هر مبحث یک بار تست بزنید و هر آزمون را تحلیل کنید. در این صورت خیلی سریع نقاط ضعف خود را پیدا خواهید کرد و می‌توانید تست‌ها و آزمون‌های بعدی را روی برطرف کردن این کم و کاستی‌ها متمرکز کنید.

کنکور امسال یکبار در اردیبهشت ماه و بار دیگر در تیر ماه و پس از پایان امتحانات نهایی برگزار می گردد. بنابراین برنامه جمع بندی کنکور شما باید به صورتی باشد که هم کنکور اردیبهشت را پوشش دهد و هم امتحانات نهایی که به طور مستقیم در موفقیت کنکور شما مؤثر است را بگذرانید و هم کنکور تیر، بنابراین باید سعی کنید تا کنکور اردیبهشت یک دور کامل جمع بندی کنید.

جمع بندی بر اساس امتحانات

با توجه امتحانات نوبت اول جمع بندی نیمسال اول کتابها و پایه، در مرحله دوم هم هم‌زمان پس از پایان کنکور اردیبهشت که به کمک برنامه راهبردی آزمون‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد امتحانات تشریحی نهایی  را اولویت قرار داده و پس از پایان امتحانات نهایی روی جمع بندی کنکور تسلط پیدا کنید. بهتر است در این بین روزهای جمع بندی حداقل ساعتی را برای درس‌های عمومی در نظر بگیرید تا هم نمره خوبی در سوابق تحصیلی کسب کنید و هم اینکه تنوعی در مطالعه داشته باشید.

و نهایتا باید همه چیز یک روز پیش از کنکور به پایان رسیده باشد. چراکه شب قبل از کنکور در صورتی که با مطلب جدیدی روبرو شوید که برای شما تازگی داشته باشد، بدون تردید استرس می‌گیرید و تمام چیزی که خواندید هم فراموش می‌کنید.

روش‌های جمع بندی برای کنکور

یکی از مهم‌ترین مراحل دوران کنکور، جمع بندی کنکور است که سبب می‌شود نتیجه بهتری از تلاش‌های خود کسب کنید. پس از هم صحبتی با رتبه‌های برتر کنکور متوجه شدم که تمام آن ها برنامه‌ریزی جمع بندی کنکور را با جدیت انجام داده‌اند و در ماه‌های آخر مطالعه مطالب جدید را کنار گذاشتند. به همین علت تصمیم به اشتراک گذاشتن روش‌های رایجی که این دانش آموزان برای جمع بندی استفاده کرده‌اند را با شما گرفته ام این روش ها عبارتنداز:

روش سه روز یکبار

یکی از بهترین روش‌های جمع بندی برای کنکور و امتحانات، روش جمع بندی سه روز یکبار است که بسیاری از رتبه‌های برتر کنکور از آن استفاده کرده اند. روش 3 روز یکبار به شما کمک می‌کند تا با مرور مطالب و شبیه‌سازی کنکور، آمادگی خود را برای آزمون سراسری بالا ببرید.

یک آزمون کامل از درس یا دروسی که نیاز به جمع بندی دارد در روز اول برگزار کنید. این آزمون می‌تواند برگرفته از کنکورهای سال‌های گذشته، آزمون‌های آزمایشی یا سوالات تالیفی باشد.

بعد از تمام شدن آزمون، با دقت آن را تحلیل و غلط‌ها، نزده‌ها و سوالاتی که به سختی پاسخ داده‌اید را مشخص کنید (هایلایت) کنید.

در مرحله بعد، به سراغ مباحثی بروید که در آزمون اشتباه زده‌اید. این مباحث را به صورت کامل مطالعه کرده و نکات مهم آن را دوباره یادداشت کنید.

روز دوم را به‌مرور درس‌هایی که در روز اول مطالعه کرده‌اید، اختصاص دهید. می‌توانید از تکنیک های مختلفی همچون خلاصه‌نویسی، فلش کارت، کتاب‌های جمع بندی و… استفاده کنید. حالا نوبت روز سوم رسیده، در این روز به رفع اشکال تست‌هایی که در روز اول نزده‌اید، بپردازید. نکات مهم و اشتباهات خود را یادداشت کنید.

نهایتا، به‌مرور نهایی مطالب و نکات مهمی که در طول سه روز یادداشت کرده‌اید، بپردازید. حتما برای داشتن یک جمع بندی اصولی و درست قبل از شروع این روش، برنامه دقیقی برای خود تنظیم کنید.

آزمون‌های استاندارد و معتبر را در این دوران انتخاب کنید و با تحلیل دقیق آزمون‌ها، نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید تا بدانید چه مطالبی به مرور نیاز دارند. تست‌زنی و مرور در این دوران افزون بر تثبیت یادگیری، به ذهن شما سروسامان خواهد داد.

استفاده از خلاصه‌نویسی و مرور

بی شک شما هم هنگام مطالعه هر درس برای خود یادداشت برداری کرده‌اید و خلاصه‌نویسی‌های خوبی برای خود دارید. این خلاصه‌نویسی‌ها باید شامل نمودار، جدول، رمزنگاری از مطالب کتاب، نکات مهم تست‌ها، مطالب مهم هر قسمت و… باشد.

خلاصه‌نویسی‌هایی که هر شخص برای خود انجام داده است یکی از منابع مناسب برای مرور و جمع بندی است. زیرا فقط خودتان می‌دانید که چه مباحثی را خوب یاد گرفتید و در کدام بخش ها به تمرین بیشتر نیاز دارید. بنابراین سعی کنید جزوه‌های خلاصه‌نویسی که به رتبه های برتر را که به سال‌های قبل تعلق دارد را تهیه نکنید.

سخن پایانی

استفاده از لحظات طلایی کنکور برای تست‌زنی و جمع‌بندی از فرصت هایی است که نباید آن را نادیده گرفت و سادگی از کنار آن رد شد. به جرأت می توان گفت بسیاری از رتبه های زیر 100 روشنگران همچنین رتبه های زیر 1000 روشنگران موفقیت خود را مدیون برنامه ریزی درست و استفاده از این فرصت طلایی می دانند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس