رابطه ورزش و مطالعه | رازهای قدرت یادگیری با تحرک

رابطه ورزش و مطالعه | رازهای قدرت یادگیری با تحرک

رابطه ورزش و مطالعه، در نگاه اول شاید هیچ نقطه اشتراکی با یکدیگر ندارند، اما در حقیقت یارانی همیشگی برای ارتقای ذهن و تن هستند.

با گنجاندن فعالیت بدنی منظم در برنامه روزانه، می‌توان از فواید بی‌شماری که ورزش برای مطالعه به ارمغان می‌آورد، بهره‌مند شد و گامی بلند در جهت رسیدن به موفقیت‌های تحصیلی و فردی برداشت.

در ادامه این متن، به بررسی عمیق‌تر این رابطه شگفت‌انگیز خواهیم پرداخت و دریچه‌ای نو به سوی فواید بی‌شماری که ورزش برای مطالعه به ارمغان می‌آورد، خواهیم گشود.

ورزش علاوه بر سالم نگه داشتن بدن شما در افزایش سلامت مغز  نقش به سزایی دارد. مطالعاتی که در چندین سال اخیر صورت گرفته است حاکی از آن دارد که ورزش کردن در بهبود پیدا کردن در مهارت های فکری انسان نقش ویژه ای خواهد داشت و باعث می شود که مغز، کارایی برتری در ذخیره اطلاعات داشته باشد. رابطه ورزش و مطالعه تاثیر مستقیمی بر عملکرد مغز دارد و موجب تقویت آن می شود.

رازهای قدرت یادگیری با تحرک

اگر نمی‌خواهید مطالعه خود را رها کنید و برای پیاده‌روی کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای بیرون بروید، می‌توانید با حرکات ساده‌ای در همان محل، تحرک داشته باشید.

از جایتان که بلند می‌شوید، ۲۰ بار حرکت اسکات انجام دهید و هر بار به مدت ۱۰ ثانیه در حالت نشسته بمانید. این کار نه تنها به حفظ تمرکزتان کمک می‌کند، بلکه عضلاتتان را نیز تقویت می‌کند.

اضافه کردن ورزش با برنامه زندگی

اگر به صورت روتین در برنامه روزانه خود هیچگونه  فعالیت بدنی نداشته اید و قصد دارید  اکنون ورزش را به برنامه زندگی خود اضافه کنید با  چالش جدی روبرو خواهید شد.

رابطه ورزش و مطالعه

برای مطالعه نتایج المپیاد و مسابقات علمی روشنگران اینجا کلیک کنید.

تاثیر ورزش برای حافظه

مطالعات نشان می دهد که فعالیت بدنی برای حافظه، باعث می شود که جریان خون افزایش پیدا کرده و اکسیژن به مغز می رسد که می تواند عملکرد شناختی و حافظه را تا حد زیادی بهبود دهد

کودکان با ورزش، شادابی و طراوت را به دوران تحصیلشان هدیه می‌دهند و با ذهنی آماده‌تر و شادتر، قله‌های دانش را فتح می‌کنند.

بزرگسالان حافظه قوی‌تر، روحیه‌ای شاداب‌تر و بدنی سالم‌تر، ثمره فعالیت بدنی منظم برای بزرگسالان خواهد بود.

سالمندان ورزش، یار همیشگی سالمندان در حفظ سلامت جسمی و ذهنی، پیشگیری از بیماری‌ها و افزایش طول عمر با کیفیت خواهد بود.

به یاد داشته باشیم در هر سنی که هستیم، با گنجاندن ورزش در برنامه روزانه، می‌توانیم از فواید بی‌شماری که برای سلامتی جسم و روحمان دارد، بهره‌مند شویم.

رابطه ورزش و مطالعه برای دانش آموزان

ثابت شده که ورزش نقشی حیاتی در یادگیری ایفا می‌کند و تاثیرات مثبت آن بر سلامتی جسم، ذهن و روح بر کسی پوشیده نیست. فواید ورزش فراتر از دوران مدرسه و تحصیل بوده و باید به طور منظم در برنامه روزانه‌ی هر فرد گنجانده شود تا از مزایای بی‌شماری که برای سلامتی به ارمغان می‌آورد، بهره‌مند شویم.

یکی از برنامه ریزی های دبیرستان روشنگران منطقه 3 این است که دانش آموزان متوجه اثر ورزش کردن بر موفقیت می شوند. همیشه در کنار باکس های مطالعات آنان حتماً ورزش معینی مشخص می شود. انجام مستمر و روزانه ورزش علاوه بر کیفیت زندگی سالم دانش آموزان سبب کسب موفقیت در رتبه های برتر کنکور و امتحانات نهایی می گردد. همین باعث می شود ورزش را به صورت اصولی و همیشگی انجام دهند.

رازهای قدرت یادگیری با تحرک

نقش ورزش در یادگیری و بیشتر شدن هوش افراد

ورزش، به‌ویژه فعالیت‌های هوازی که اکسیژن زیادی به بدن می‌رسانند، مغز را آماده‌ی عملکرد بهتر می‌کند. این امر با افزایش تمرکز، توجه و انگیزه فرد، ذهن انسان را نیز برای یادگیری و فعالیت‌های ذهنی آماده‌تر می‌سازد.

فعالیت بدنی و تاثیر بسیار آن در سلامت و روان دانش آموزان

برای حفظ اطلاعات و یادگیری مطالب جدید و آماده شدن مغز با استفاده از ورزش می توان به نتیجه دلخواه رسید. به طور کلی در دوره تحصیلی دانش آموزان اغلب استرس زیادی را در کلاس درس و در زندگی خود تجربه می کنند که با ورزش کردن می توانند استرس  را کنترل کنند و به مرور زمان آن ها را کاهش دهند.در واقع فعالیت بدنی یک راه طبیعی برای جلوگیری از اثرات منفی استرس است که می تواند اثرات استرس مزمن را از بین ببرد.

وقتی بدن فرد فعال باشد مقدار اکسیژن وارد شده به مغز نیز افزایش پیدا می کند. این موضوع باعث می شود تا فرد توانایی بیشتری برای تمرکز، یادگیری و به خاطر سپردن آموخته های قبلی  پیدا کند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که افزایش سطح اکسیژن در نواحی مرتبط با یادگیری، حافظه و تفکر مغز، می‌تواند منجر به ارتقای عملکردهای شناختی و در نتیجه، پیشرفت تحصیلی افراد شود.

این امر به دلیل نقش حیاتی اکسیژن در تامین انرژی سلول‌های مغزی و همچنین، مشارکت آن در فرآیندهای مختلف سلولی، از جمله انتقال عصبی، متابولیسم و ​​تولید نوروترانسمیترها می‌باشد.

اثرات مثبت ورزش برای دانش آموزان

  1. افزایش شادی و نشاط در کلاس درس
  2. افزایش تمرکز و دقت
  3. افزایش قدرت یادگیری
  4. افزایش حفظ محتوا و دانش قبلی
  5. افزایش خلاقیت
  6. افزایش اعتماد به نفس
  7. بهبود روابط اجتماعی و رفتار مناسب با همسالان، معلمان و خانواده
  8. بدنی سالم داشته باشید
  9. کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی
  10. تقویت قدرت تفکر و استدلال
  11. کاهش خشونت بین همکلاسان
  12. استرس، اضطراب را کاهش می دهد

مزیت های ورزش

فواید ورزش برای روح و جسم انسان در هیچ دوره ای از زندگی پوشیده نیست. بهترین زمان برای شروع ورزش سنین رشد است که فرد فعالیت مغزی بیشتری نیز دارد. به این صورت که در کمترین سطح فعالیت نیز در صورت مداومت در تحرک، نمی شود از نقش ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان غافل شوید.

تاثیر ورزش برای حافظه

برای مشاهده نتایج برتر کنکور روشنگران اینجا کلیک کنید.

برای سلامت جسمی

ورزش، کلید طلایی سلامتی، تناسب اندام و استقامت به حساب می آید.

کاهش سطح التهاب بدن

بسیاری از بیماری ها مانند سرطان، آرتریت، بیماری های قلبی، بیماری التهابی روده، مشکلات هورمونی و افسردگی یا مصرف برخی از داروها، منجر به افزایش التهاب در بدن می شوند. فعالیت های ورزشی سبک مانند پیاده روی، شنا، دویدن و دوچرخه سواری تاثیر خوبی بر کاهش التهاب مزمن دارند.

بهبود سیستم ایمنی بدن

ورزش باعث بهبود عملکرد تمام سیستم های بدن از سیستم گردش خون گرفته تا سیستم گوارش می شود و این به معنای دفع مواد زائد بیشتر، خون رسانی و اکسیژن رسانی بیشتر به تمام سلول ها است. ورزش با کاهش سطح استرس و افزایش دادن هورمون های مفید باعث قوی تر شدن سیستم ایمنی بدن شما می شود .

کاهش استرس

در طول ورزش، ماده خاکستری در ناحیه آمیگدال مغز افزایش می‌یابد. این امر به تقویت حافظه و یادگیری کمک می‌کند. علاوه بر این، ورزش باعث سم زدایی بدن، کاهش سطح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و کاهش ضربان قلب می‌شود. در نتیجه، بدن از حالت “مبارزه یا فرار” خارج شده و آرامش پیدا می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مزایای ورزش، کاهش قابل توجه میزان ماده خاکستری در مغز است. این امر می‌تواند به افزایش تمرکز و قدرت تفکر، خصوصاً در زمان امتحانات، کمک شایانی کند. به طور خلاصه، ورزش منظم به عنوان یک راهکار طبیعی برای تقویت عملکرد مغز و ارتقای سلامت روان شناخته می‌شود.

نکات ورزشی برای دانش آموزان

برای مشاهده رتبه های زیر 100 روشنگران بر روی لینک کلیک کنید.

تاثیر ورزش در تقویت حافظه

سلول های مغزی از نوع سلول های بنیادی هستند که تا چند سال پیش تصور می شد که این سلول ها بعد از تولد دیگر تولید نمی شوند و رشدشان متوقف می شود. اما تحقیقات جدید نشان داده است که با ورزش این سلول ها می توانند تقویت شوند و رشد کنند. فعالیت هایی مثل حل کردن پازل و جدول به تقویت این سلول ها کمک می کند، اما در مورد ورزش  فیزیکی داستان کمی متفاوت است.

ورزش با افزایش خونرسانی به مغز باعث تولید پروتئینی به نام ناگین در مغز می شود که می تواند محرک ساخت سلول ها جدید در مغز شود. بخش جالب ماجرا اینجاست که این سلول ها بیشتر در لوب پیشانی و هیپوکامپوس هستند که بخش اعظم حافظه و یادگیری ما در این دو بخش مغز اتفاق می افتند و به لطف ورزش حسابی تقویت می شوند.

نکات ورزشی برای دانش آموزان

ورزش  را به شکل منظم در برنامه هفتگی تان بگنجانید. انجام سه تا چهار بار ورزش به مدت نیم ساعت در هفته می تواند تاثیر زیادی در بهبود عملکرد ذهنی و جسمی داشته باشد. ورزش های هوازی و تمرینات کششی بیشتر می توانند سیستم گردش خون را تقویت کنند. ضمن این که به آسانی و با کمک اینترنت به راحتی می توانید تمرینات مختلف ورزش های هوازی را پیدا کرده و از سطح مبتدی شروع به ورزش کنید.

حتی اگر سرتان خیلی شلوغ است، خوب است که روزتان را با یک پیاده روی سریع شروع کنید (برای رعایت پروتکل های بهداشتی و جلوگیری از ابتلا به بیماری خوب است که صبح های زود برای پیاده روی از خانه خارج بشوید.

حرکات کششی وسط روز را فراموش نکنید.

در صورتی که در شرایطی هستید که به زودی کنکور دارید و یا ماه جدید برایتان پر چالش است ، توصیه می کنیم حتما حرکات ورزشی آرامش بخشی همچون  یوگا را در فعالیت روزمره خود قرار دهید. در کنار ورزش لازم است به فعالیت های مختلفی چون  آرامش محیط، نوشیدن آب به مقدار کافی، تغذیه سالم، توجه به نور و توجه شود تا تاثیر ورزش نیز بیشتر شود.

برای افزایش انگیزه و اشتیاق خود، بعد از هر دوره ورزشی خود یک هدیه کوچک به خود ببخشید. این هدیه می تواند نوشیدن یک دمنوش دلچسب یا خریدن کتاب و یا دیدن یک فیلم باشد.

برای مشاهده رتبه های زیر 1000 روشنگران بر روی لینک کلیک کنید.

توصیه های عملی برای دانش آموزان

  • قبل از زمان مطالعه به مدت ۱۵ دقیقه ورزش کنید.
  • ورزش های هوازی تاثیر زیادی روی عملکرد مغز دارد و باعث افزایش تمرکز افراد می شود.
  • علاوه بر مطالعه، تاثیرات مثبت ورزش بر زندگی حرفه ای و خصوصی نیز تاثیر می گذارد.
  • اگر در حال آماده شدن برای امتحانات هستید، بهتر است ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا در دراز مدت اثرات مثبت آن را ببینید.
  • ورزش در برنامه آموزشی، گامی موثر در جهت کاهش اضطراب، استرس و افسردگی و ارتقای کیفیت مطالعه است.
  • ورزش تاثیر زیادی بر کیفیت یادگیری دارد، به این معنی که اگر متمرکزتر مطالعه کنید، در زمان کمتری مطالب بیشتری را یاد خواهید گرفت.
  • با افزایش فعالیت بدنی، میزان یادگیری و درک مطالب جدید در کلاس درس نیز به طور قابل توجهی ارتقا می‌یابد.
  • دانش آموزان از طریق ورزش یاد میگیرند که چگونه اضطراب و استرس خود را کاهش دهند و با تقویت اعتماد به نفس، ذهنی قوی و انگیزه کافی برای مطالعه و یادگیری دارند.

سخن پایانی

فعالیت بدنی در افزایش سطح  هوشیاری ذهنی و عملکرد شناختی نقش به سزایی دارد . پس از ورزش کردن مغز شما با کارایی بهتری مواجه خواهد شد. به طور کلی با داشتن فعالیت بدنی منظم می توانید در رشد ذهنی و  تقویت حافظه و یادآوری کمک ویژه ای کنید. بنابراین با مزیت هایی که ورزش برای مطالعه دارد اگر برنامه ای برای فعالیت بدنی در طول هفته ندارید، بهتر است به فکر یک برنامه ورزشی منظم باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس