صفر تا صد انتخاب رشته کنکور سراسری | چالش ها و اشتباهات رایج

صفر تا صد انتخاب رشته کنکور سراسری | چالش ها و اشتباهات رایج

انتخاب رشته کنکور سراسری یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر فرد است که می‌تواند آینده شغلی و تحصیلی او را تعیین کند. این فرآیند نیازمند دقت و بررسی دقیق ابعاد مختلف است.

کنکور سراسری بخش مهم زندگی خیلی از افراد به حساب می‌ آید. از طرفی انتخاب رشته هم اهمیت بسیار زیادی دارد. حتی اگر شما درصد بالایی از دروس را کسب کنید اما نتوانید انتخاب درستی انجام دهید، با مشکل روبرو خواهید شد و نمی‌ توانید به نتیجه مد نظر دست پیدا کنید. ما در این مقاله تصمیم گرفتیم که راجع به صفر تا صد انتخاب رشته کنکور سراسری صحبت کنیم و در مورد چالش‌ ها و اشتباهات رایجی که خیلی از افراد مرتکب می‌ شوند، اطلاعاتی را در اختیارتان بگذاریم.

اشتباهات رایج برای انتخاب رشته کنکور سراسری

زمانی که صحبت از انتخاب رشته کنکور سراسری می‌ شود، خیلی از شما به خاطر بی‌ تجربگی اشتباهاتی را مرتکب می‌ شوید که گاهی اوقات جبران ناپذیر هستند. در این قسمت رایج‌ ترین چالش‌ ها و اشتباهات را به شما توضیح می‌ دهیم.

انتخاب رشته کنکور سراسری

بی‌توجهی به مقطع تحصیلی

یکی از مواردی که خیلی‌ ها در آن دچار اشتباه می‌ شوند، این است که به مقطع تحصیلی توجه نمی‌ کنند. مثلاً فرض کنید که شما رتبه خوبی را در رشته ریاضی کسب کرده‌ اید و می‌ توانید رشته ی معماری را در دانشگاه بخوانید و این رشته هم در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ارائه می‌ شود اما شما به این موضوع توجه نمی‌ کنید و به جای اینکه به سراغ انتخاب رشته کارشناسی بروید، دوره کاردانی را انتخاب می‌ کنید. همین باعث می‌ شود که از نتیجه نهایی رضایت نداشته باشید.

توجه نکردن به شهر محل تحصیل

خیلی از افرادی که رتبه‌ های برتر کنکور هستند، به خاطر اینکه هیجان زیاد دارند، به خیلی از موارد جزئی مانند شهر محل تحصیل توجه نمی‌ کنند که اشتباه است. به عنوان مثال دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تهران واقع شده اما پردیس این دانشگاه در ماهشهر یعنی در جنوب کشور واقع شده است. یا مثلا دانشگاه تهران در خود تهران است اما پردیس دانشگاه تهران در جزیره کیش واقع شده است. پس یک اشتباه جزئی و کوچک شما می‌ تواند جبران ناپذیر باشد.

توجه نکردن به دوره‌ های شهریه پرداز

از دیگر اشتباهات انتخاب رشته کنکور سراسری این است که شما به دوره‌ هایی که نیازمند پرداخت شهریه است، توجه نمی‌ کنید. پیش خودتان تصور می‌ کنید که تحصیل در یک دانشگاه دولتی کاملاً رایگان است. در صورتی که اگر در پردیس خودگردان آن دانشگاه ثبت نام کرده باشید، باید شهریه پرداخت کنید که شهریه آن گاهی اوقات از دانشگاه آزاد هم بالاتر است.

اشتباهات مربوط به وارد کردن کد رشته محل

خیلی از افراد در ارقام کد محل یا کد رشته اشتباه می‌ کنند. به خاطر همین است که تاکید می‌ کنیم بعد از اینکه انتخاب رشته کنکور سراسری را انجام دادید، از اول دوباره کدها را چک کنید و ببینید که آیا رشته و محل مورد نظر با توجه به چیزی که قبلاً انتخاب کرده بودید، درست است یا خیر. در چنین شرایطی می‌ توانید با خیال راحت منتظر نتایج باشید.

اشتباهات مربوط به وارد کردن کد رشته محل

توجه نکردن به چینش‌ ها

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که افراد مرتکب می‌ شوند، این است که به چینش توجه نمی‌ کنند. چینش باید دقیقاً طبق اولویت شما باشد. به خاطر همین است که ما توصیه می‌ کنیم بعد از کنکور سراسری مخصوصاً افرادی که رتبه‌های زیر 1000 روشنگران هستند، حتماً به مشاورین برای انتخاب رشته مراجعه کنند تا اشتباه نکنند و مشکلی برایشان پیش نیفتد و طبق چیزی که واقعاً اولویتشان است پیش بروند.

موکول کردن انتخاب رشته به روزهای پایانی

بهتر است از همان روزهای ابتدایی اقدام به انتخاب رشته کنید. حتی افرادی که نتایج برتر کنکور را دارند مثل دانش آموزان روشنگران منطقه 3، هم؛ باید به این موضوع توجه داشته باشند. اگر این کار را به روزهای پایانی موکول کنید، مطمئناً نمی‌‌ توانید با دقت کافی این کار را انجام دهید. همین باعث می‌ شود فرم انتخاب رشته شما اشکالات زیادی داشته باشد.

جمع‌ بندی

انتخاب رشته کنکور سراسری یکی از حساس‌ ترین مراحلی است که بعد از پشت سر گذاشتن کنکور باید آن را انجام دهید. زیرا نتیجه یک سال تلاش و موقعیت شغلی و آینده‌ تان تا حد زیادی به انتخاب رشته درست وابسته است.

به دلیل اهمیت انتخاب رشته همیشه دبیرستان روشنگران منطقه 3 با برنامه ریزی توسط مشاورین حاذق روشنگران تمام مراحل انتخاب رشته را بسیار دقیق برای دانش آموزان آموزش می دهد. دبیرستان تا مرحله آخر دانش آموزان را همراهی می کند تا با رتبه ای که کسب می کند بهترین انتخاب را در رشته – دانشگاه و محل تحصیل داشته باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس