مطالعه فعال کلید طلایی یادگیری عمیق و ماندگار

مطالعه فعال کلید طلایی یادگیری عمیق و ماندگار

مطالعه فعال کلید طلایی یادگیری است اما در ابتدا کمی زمان می برد و با تمرین، به یک عادت طبیعی تبدیل خواهد شد. با افزایش مهارت های مطالعه خود، متوجه خواهید شد که می توانید مطالب را سریعتر و آسانتر یاد بگیرید.

اکثرا عادت داریم به هنگام مطالعه یک کتاب در دستمان بگیریم و مطالعه کنیم. مشکل اینجاست وقتی مطالعه کردنمان تمام شود، هیچ چیزی از آن را به یاد نداریم. علت این است که ما طرز صحیح درس خواندن را یاد نگرفتیم. عوامل متعددی در افت بازدهی و درک مطلب هنگام مطالعه دخیل هستند.

ما در دوران مدرسه روخوانی کردن را آموزش دیده ایم، اما مطالعه کردن را درست یاد نگرفته ایم به همین دلیل هنوز نمی توانیم مطالب یک کتاب را به صورت درست و کامل مطالعه کنیم و یاد بگیریم.

مطالعه فعال کلید طلایی یادگیری یا به اصطلاح کلید طلایی در یادگیری عمیق و ماندگار شناخته می شود. برای انجام آن می بایست در هنگام خواندن یک کتاب از بعضی استراتژی ها کمک بگیرید تا به این صورت ذهن بهتر درگیر متن شود. به این صورت کمک می کنید تا ذهن در هنگام مطالعه یک متن بیشتر اندیشه کند و بنویسد، همچنین جدیت در دنبال کردن و خلاصه نویسی تقویت می شود.

مقایسه مطالعه فعال و مطالعه غیر فعال

باید گفت که زمانی را که ما برای مطالعه فعال می گذاریم زمان طولانی تری می باشد. چرا که در این زمان بیشترین راهکار ها برای یادگیری بهتر انجام می گیرد. اما آیا این باعث می شود که زمان بیشتری را هم صرف مطالعه کنیم؟ البته که نه! دلیلش هم این است که مطالعه فعال به ما کمک می کند تا با تمرکز و دقت بیشتری متن را بخوانیم.

به دلیل قدرت حافظه‌مان، نیازی به مرور مجدد متن نیست و با یک بار مرور، می‌توانیم آن را به خاطر بسپاریم.

مطالعه ای که غیرفعال است به نوعی یک مطالعه سرگرم کننده تر خواهد بود. چنانچه می خواهید یک مقاله خبری یا روزنامه مطالعه کنید این روش مطالعه کاربردی و مناسب خواهد بود. به این صورت می توانید بعضی از داستان ها را با استفاده از مطالعه غیرفعال بخوانید تا انرژی و وقت کمتری برای آن ها صرف کرده باشید.

در دبیرستان روشنگران منطقه 3 کلاسهای مهارتی ویژه آموزش مهارت مطالعه فعال و کاربردی دروس انجام می گردد. دانش آموزان پس از یک سال که در مدرسه روشنگران این کلاس ها را همراه با اجرای منظم برنامه ها تمرین می کنند سبب می شود که بتوانند بهره وری مطالعه خود را افزایش دهند. همچنین همین عوامل است که بسیار در موفقیت آنها نه تنها در امتحانات نهایی کشور و المپیاد های کشوری بلکه در رتبه های برتر کنکور و کسب رتبه های تک رقمی و 2 رقمی بسیار تاثیر گذار باشد.

مطالعه فعال کلید طلایی یادگیری

تکنیک های مطالعه فعال کلید طلایی یادگیری

مطالب را کم کم یاد بگیرید

یکی از راه های مطالعه این است که محتوا را به بخش های کوچک تقسیم بندی کنید. می توانید موارد را بر اساس موضوع، کلمات کلیدی یا هر روش دیگری که برای شما مناسب تر است تقسیم بندی کنید.

مکان مطالعه شما باید کاملا متناسب باشد

یک مکان مناسب برای مطالعه فعال خود پیدا کنید و کنترل فضای مطالعه خود را به دست آورید. شما باید در مکانی که مطالعه می کنید احساس راحتی داشته باشید تا مطالعه لذت بیشتری برای شما داشته باشد. مکانی که در آن مطالعه می کنید باید ساکت باشد.

مطالعه همراه با موسیقی پس زمینه و یا در سکوت مطلق

بعضی از مردم در زمان مطالعه کردن سکوت را ترجیح می دهند، و بعضی دیگر موسیقی را در پس زمینه اگر که شما به موسیقی در زمان مطالعه گوش می دهید موسیقی پس زمینه را با دقت ویژه ای انتخاب کنید. بهتر است که به موسیقی بی کلام گوش دهید که هیچ واژه ای در آن نداشته باشد.

به صداهای پس زمینه گوش دهید

صداهای پس زمینه توانایی این را دارند که به شما کمک کنند تا بدون اینکه دچار حواس پرتی شوید روی مطالعه تان تمرکز داشته باشید. صداهای طبیعی مانند صداهای آبشار، باران، رعد و برق، صدای پرندگان و صداهای جنگل می توانند نویز سفید برای شما بوجود بیاورند تا تمرکز شما حفظ شده و صداهای دیگر مسدود شوند.

میان وعده های سالم را استفاده کنید

اگر که می خواهید مطالعه فعال داشته باشید به جای غذاهای پر از قند و چربی، غذاهای سالم و مغذی بخورید. به سراغ غذاهای انرژی زا بروید. اگر به چیزی شیرینی نیاز دارید، شکلات تلخ بخورید، برای هیدراته نگه داشتن بدن آب بنوشید و اگر به افزایش کافئین نیاز دارید چای بنوشید.
از غذاهای دارای قند و کربوهیدرات زیاد مانند نودل فوری، چیپس و آبنبات دوری کنید. نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه های شیرین ننوشید، زیرا آن ها حاوی مقادیر زیادی قند هستند که برای بدن مضر هستند.

به جزئیات مهم توجه داشته باشید

برای توجه کردن بیشتر به جزئیات مهم بهتر است که با استفاده از هایلایتر آنها را برجسته کنید؛ به این صورت که نکات مهم در متن را پیدا کنید و زیر آنها را خط بکشید تا هنگام مرور مطالب، راحت تر آن ها را تشخیص دهید. بهتر است که مهمترین عبارات و کلمات را با هایلایتر مشخص کنید.

تکنیک های مطالعه فعال کلید طلایی یادگیری

برای مشاهده نتایج برتر کنکور روشنگران بر روی لینک کلیک کنید.

خلاصه نویسی در برنامه مطالعه

یکی از راه های خوب مطالعه فعال این است که مطالب کتاب درسی را با کلمات و یادداشت های خود به طور خلاصه نویسی انجام دهید، به این ترتیب می توانید به جای زبان کتاب درسی، با طرز بیان و شرایط خود فکر کنید و آموزش لازم را ببینید.

سعی کنید اطلاعاتی را که نیاز دارید در یک صفحه یا در صورت لزوم در دو صفحه خلاصه کنید و آن را همراه خود داشته باشید تا در زمان استراحت به آن نگاه کنید. اگر شما حریم خصوصی دارید، می توانید خلاصه نویسی هایتان را با صدای بلند برای خود بخوانید.

از یک کلمه کلیدی برای تمرکز دوباره خود استفاده کنید

از یک کلمه کلیدی در ارتباط با آنچه که در حال مطالعه آن هستید جستجو کنید، و هر زمان که حواستان پرت شد، یا ذهنتان به سمت چیز دیگری رفت، شروع به گفتن آن کلمه کلیدی در ذهن خود کنید تا زمانی که به موضوع مورد نظر بازگردید.

کلمه کلیدی در این تکنیک یک کلمه واحد و ثابت نیست، بر اساس مطالعه یا کار شما تغییر می کند. هیچ قانونی برای انتخاب کلمه کلیدی وجود ندارد زیرا هر کلمه ای که فرد احساس کند تمرکز او را باز می گرداند می تواند به عنوان کلمه کلیدی از آن استفاده کند.

در کلاس یادداشت برداری کنید

سر کلاس مطمئن شوید که بهترین یادداشت هایی را که می توانید بردارید. مهم‌ترین نکات را بدون نیاز به نوشتن کامل و دقیق همه چیز خلاصه کنید. یادداشت برداری دقیق در کلاس شما را مجبور می کند که هوشیار بمانید و به چیزهایی که در کلاس می گذرد توجه کنید، و باعث می شود که شما به خواب نروید.

همه چیز را برای خود جالب تر کنید

در زمان مطالعه بهتر است برای بدست آوردن حس خوب درون مبحثی را که مطالعه می کنید چیز جالبی پیدا کنید؛ سعی کنید زیبایی هر موضوعی را پیدا کنید و آن را با اتفاقات زندگی خود و چیزهایی که مورد علاقه شماست ارتباط دهید.

از روش مطالعه SQ3R استفاده کنید

برای بدست آوردن یک نتیجه خوب و ایده آل رویکرد پنج مرحله ای را امتحان کنید. به این صورت که پیش خوانی، سوال کردن و پرسش، مطالعه دقیق، یادآوری و مرور را پشت سر هم انجام دهید. با انجام دادن این کار به تثبیت و درک مطالب درسی که برای اولین بار می خوانید کمک بسیاری می کند. این روش مطالعه SQ3R یا SQRR گفته می شود که قدرت یادگیری در شما را افزایش می دهد و یکی از روش های کاربردی و موثر در یادگیری مطالب می باشد.
با این روش، پیش‌نمایش و مطالعه‌ی موثر مطالب آسان‌تر می‌شود و هنگام خواندن یک فصل یا مقاله، آمادگی کامل خواهید داشت.

مطالعه فعال کلید طلایی یادگیری عمیق

برای مشاهده رتبه های زیر 100 روشنگران بر روی لینک کلیک کنید.

شرايط مطالعه فعال

با رعایت کردن اصول اصلی مطالعه که اغلب شامل دانستن، بکارگيري و فراهم نمودن آنها، شما ميتوانید علاوه بر مطالعه ي ایده آل بازدهي بهتری را هم بدست بیاورید. باید این موضوع را در نظر بگیرید که اين شرايط به شما کمک می کند که قبل از شروع کردن به مطالعه باید چه اصولي را رعایت کنید و در زمان مطالعه چه امکاناتی را فراهم سازيد، و به چه صورت به اهداف مطالعاتي خود برسيد.

  • شروع درست: براي موفقيت در مطالعه بايد شروع درستی داشته باشید.
  • برنامه ريزي: يکي از مهمترین عوامل اصلي برای موفقيت داشتن داشتن برنامه ریزی منظم است.
  • نظم و ترتيب: مهمترین اساس هر سازماني بستگی به نظم آن دارد.
  • حفظ آرامش: آرامش تمرکز را تقويت مي کند.
  • استفاده صحيح از وقت
  • سلامتي و تندرستي: داشتن بدنی سالم مساوی است با عقل سالم
  • تغذيه مناسب: تغذيه مناسب نقش بسیار مهمي در سلامتي دارد.
  • دوري از مشروبات الکلي: مصرف مشروبات الکلي موجب ضعف حافظه مي شود.
  • ورزش: در حفظ سلامتي بسيار موثر است.
  • خواب کافي: خواب حافظه را تقويت مي کند.
  • درک مطلب: آنچه در حافظه بلند مدت باقي مي ماند، درک مطلب است نه نقل خط به خط و دقيق مطلب.

در اخر

برای تمرین مطالعه فعال کلید طلایی یادگیری، یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و برنامه روزانه خود را در آن یادداشت کنید. زمانی که یادداشت برداری، می کنید سعی کنید که مطالب را مرتب و رنگارنگ کنید تا در زمان مطالعه جذاب و سرگرم کننده باشد.
مطمئن شوید مفهومی که در مورد آن مطالعه می کنید را درک کرده اید. اگر به تنهایی قادر به انجام این کار نیستید، لازم باشد با یک مشاور تحصیلی مشورت کنید و طبق برنامه مشاور خود قدم بردارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس